onsdag 2 september 2009

Social färdighetsträning för argsinta poliser?


Ni vet vad jag menar för typ. Det finns ett antal av dem i krimlitteraturen. En av de starkast lysande stjärnorna bland de besvärliga snutarna är Kommissarie Rebus, Ian Rankins hjälte i ett antal böcker. En annan är Harry Hole, Jo Nesbos kriminalkommissarie med problem med såväl ilska som alkohol (och en hel del andra saker). Så fort dom sätter igång får jag ont i magen. Det beror med all sannolikhet på att jag är en passivaggressiv typ som helst av allt skulle vilja vara precis som dessa poliser i fråga men inte vågar och därför känner avsky för deras handlingar då gillande av det skulle visa på mina egna svagheter vilket jag inte förmår konfrontera eller någon liknande kvasiförklaring. Hur som helst, jag tycker det är jobbigt med ilskna poliser. Jag tycker dom är så förbannat osmidiga. Osmarta. Kan dom inte bara spela med liksom, och gå hem och skrika eller sparka katten eller ta ett extra löppass eller något annat som vi andra människor gör? Kan ingen lära dom hur man ska göra? Det här betyder inte att jag inte gillar böckerna, både Rebus och Hole tillhör mina favvopoliser.

Nu har jag träffat på en till argsint och osmidig polis, och den här gången är det en kvinna som inte kan hålla inne med elaka kommentarer och tuffa sanningar. I Denise Minas nya bok, I midnattens stillhet, får vi träffa Alex Morrow, polis i Glasgow. Hon kämpar mot kvinnofientliga chefer, dryga kollegor och ett antal mindre smarta skurkar. Och trots att jag blir nervös när hon börjar skälla på chaufförer och käfta med chefen så tycker jag förstås att boken är lysande. Minas Glasgow är skitigt och opolerat och skildringen av polisarbetet känns realistiskt. Dessutom är det uppfriskande med en kriminalroman som visar att en deckare inte behöver innehålla tio mord och en seriemördare för att vara spännande. Alex Morrow blir också tack och lov också mer sympatisk allt efterson boken fortskrider. Man kan inte undgå att gilla henne, trots hennes dåliga humör. Precis som man gillar Rebus och Hole. I midnattens stillhet är en riktigt bra bok, läs den idag!
/Lillasyster

Inga kommentarer: